* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

SEDERAP MENCIPTA KEJAYAAN

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.
...................................................................................................
Khamis, 9 September 2010

Surat kepada Pengaran : NUTP MAHU GURU DISIPLIN DILINDUNGI

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Laporan Akhbar ruangan Berita akhbar Berita Harian bertarikh 12 Ogos 2010 – NUTP mahu guru disiplin dilindungi.
Pada dasarnya, semua guru adalah guru disiplin kerana usaha tersebut merupakan sebahagian daripada tanggungjawab utama seseorang guru. Peranan guru dalam melaksanakan disiplin sekolah bolehlah disimpulkan kepada dua bahagian:
  1. Mengawas disiplin di dalam bilik darjah, di sekitar sekolah dan juga di dalam kegiatan-kegiatan di luar sekolah. Guru hendaklah juga memberi kerjasama sepenuhnya kepada Guru Besar / Pengetua dan sesama guru sendiri di dalam tugas melaksanakan disiplin sekolah, dan
  2. Menjalankan hukuman disiplin apabila diarahkan oleh Guru Besar / Pengetua secara arahan nyata mengikut peraturan-peraturan yang ada.
Walaupun begitu, amalan yang dilaksanakan oleh sekolah adalah dengan melantik Guru Khas di dalam melaksanakan disiplin di peringkat sekolah masing-masing. Walau pun setiap orang guru bertanggungjawab melaksanakan disiplin sekolah, Guru Khas yang dinamakan “Guru Disiplin” adalah diharapkan dapat memainkan peranan yang lebih dalam hal ini. KPM tidaklah menetapkan ciri-ciri seseorang yang boleh menjadi guru disiplin, namun kebijaksanaan pemilihan guru disiplin oleh Guru Besar / Pengetua akan sentiasa dipantau oleh pihak KPM atau Jabatan Pelajaran dan Pejabat Pelajaran Daerah. Guru-guru khas yang dilantik oleh sekolah tersebut sebahagian besarnya telah diberi latihan khususnya dalam aspek pengurusan peraturan sekolah serta tatacara hukuman disiplin. Walau bagaimanapun, usaha menangani permasalahan disiplin murid perlu dilakukan oleh semua guru dan tidak hanya bergantung kepada guru khas tadi semata-mata. Sekiranya semua guru di sesebuah sekolah telah memainkan peranan ini seperti membuat teguran, nasihat serta bimbingan kepada murid-murid terlibat, permasalahan ini mungkin akan dapat ditangani sewajarnya. Dalam hal ini, NUTP sebenarnya boleh membantu memberi penjelasan kepada guru-guru agar dapat memainkan peranan masing-masing. Cadangan pihak NUTP terhadap usaha pemantapan jawatan guru disiplin juga akan diberi perhatian sewajarnya.
Baca lagi di sini...

0 komen ::

Catat Ulasan