Sejak sekian lama, kelemahan penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar sering menjadi perbincangan, sedangkan pelbagai pendekatan sudah diambil namun, hasilnya belum memuaskan.
Ada pihak berpendapat kelemahan itu berpunca daripada pelajar itu sendiri, namun ada juga mengatakan kaedah pengajaran dan pembelajaran (PdP) oleh guru yang kurang berkesan menjadi punca.
Biarpun masih banyak faktor boleh menyumbang kepada masalah itu, meletakkan kesalahan pada guru semata-mata dilihat lebih mendominasi pendapat dilemparkan.
Walaupun pelbagai langkah sudah diambil oleh Kementerian Pendidikan bagi mengatasi masalah itu, kemampuan pelajar menguasai bahasa Inggeris terus meragukan, sekali gus memaksa pihak berkenaan terus mencari pelbagai mekanisme untuk mengatasinya.
Terbaru Kementerian Pendidikan memperkenalkan Ujian Pencapaian Cambridge (CATs) sebagai satu kaedah tambahan pembelajaran bagi subjek Bahasa Inggeris dalam usaha meningkatkan penguasaan bahasa berkenaan terutama dalam kalangan murid dan pelajar luar bandar.
Ikuti laporan seterusnya di pautan berikut :
Sumber :http://www.hmetro.com.my/node/222182
0 komen ::
Catat Ulasan