Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca dalam ruangan Surat Kepada Pengarang dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 3 Disember 2009 – Fokus pada mengajar murid-murid, bukan buat kerja pentadbiran : Erti Sebenar Guru Cemerlang.
Baca lagi di sini.
1 komen ::
saya fikir kalau guru nak buat kerja mengajar sahaja dan berkira sangat dengan kerja pentadbiran,nanti akan menyebabkan guru tersebut tak tau menyelesaikan masalah murid spt masalah pembelajarn, masalah disiplin, masalah sahsiah, masalah kesihatan dan macam-macam lgi masalah muridnya...kerana banyak faktor luar yang mempengaruhi kemenjadian masalah-masalah tersebut.faktor-faktor luar hanya dapat diketahui jika guru sendiri yang melaksanakan 'pentadbiran keguruan'.Contoh yg mudah : jika guru tidak membuat kerja pentadbiran keguruan seperti menanda kehadiran murid, sukar bagi guru untuk mendapat maklumat tepat dan first-hand ketidakhadiran seseorang muridnya dan seterusnya menyebabkan gejala ketidakhadiran muridnya tidak dapat ditangani dengan segera dan berkesan. Mungkin yang guru nampak ialah proses menanda kehadiran murid sahaj tapi bagi guru yang komited dengan kemajuan muridnya semasa menanda kehadiran dia nampak macam-macam maklumat.sekian dulu mungkin kita berpeluang berjumpa dilain masa.
Catat Ulasan