* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

الإنسان يحاسب على الأفعال والله يحاسب على النيات

SEDERAP MENCIPTA KEJAYAAN

MEMPERKASAKAN KEPIMPINAN

MEMBINA KOMITMEN, MENCIPTA KEBERSAMAAN

TINDAKAN SE ALIM KATA

MENGUPAYAKAN ORGANISASI,
MEMINIMUMKAN KUASA DOMINASI

MENCIPTA SEJARAH, MEMAHAT TAMADUN

MEMINTAS ARUS MENCIPTA SEJARAH

ASPIRE TO INSPIRE BEFORE YOU EXPIRE

Man punishes the action , but Allah the intention

Mudah-mudahan Allah SWT mempermudahkan segala urusan dan tindakan kita. Sokongan dan kerjasama anda adalah satu penghormatan kepada usaha merealisasikan hasrat slogan MERSING HEBAT berteraskan kepada amalan HIKMAH, EFEKTIF, BADAR, AMANAH dan TAWAKKAL.

اللهم اجعلنا من المستمعين القول فيتبعون أحسنه

Idea dan cadangan tuan amat dialu-alukan.

SEBARANG KESULITAN DAN KELEMAHAN AMAT DIKESALI.
...................................................................................................
Isnin, 7 Disember 2009

FOKUS PADA MENGAJAR MURID-MURID, BUKAN BUAT KERJA PENTADBIRAN : ERTI SEBENAR GURU CEMERLANG

Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada Surat Pembaca dalam ruangan Surat Kepada Pengarang dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 3 Disember 2009 – Fokus pada mengajar murid-murid, bukan buat kerja pentadbiran : Erti Sebenar Guru Cemerlang.
Kenyataan “guru-guru baru hendaklah bersedia menerima sebarang tanggungjawab yang diberikan oleh pengetua/guru besar mereka”, adalah ucapan saya semasa perasmian konvensyen guru baru, IPGM yang berjumlah lebih daripada 500 orang di Putrajaya pada minggu lalu.
Baca lagi di sini.

1 komen ::

dzulkifli berkata...

saya fikir kalau guru nak buat kerja mengajar sahaja dan berkira sangat dengan kerja pentadbiran,nanti akan menyebabkan guru tersebut tak tau menyelesaikan masalah murid spt masalah pembelajarn, masalah disiplin, masalah sahsiah, masalah kesihatan dan macam-macam lgi masalah muridnya...kerana banyak faktor luar yang mempengaruhi kemenjadian masalah-masalah tersebut.faktor-faktor luar hanya dapat diketahui jika guru sendiri yang melaksanakan 'pentadbiran keguruan'.Contoh yg mudah : jika guru tidak membuat kerja pentadbiran keguruan seperti menanda kehadiran murid, sukar bagi guru untuk mendapat maklumat tepat dan first-hand ketidakhadiran seseorang muridnya dan seterusnya menyebabkan gejala ketidakhadiran muridnya tidak dapat ditangani dengan segera dan berkesan. Mungkin yang guru nampak ialah proses menanda kehadiran murid sahaj tapi bagi guru yang komited dengan kemajuan muridnya semasa menanda kehadiran dia nampak macam-macam maklumat.sekian dulu mungkin kita berpeluang berjumpa dilain masa.

Catat Ulasan